Thursday, March 17, 2011

Pengajaran Pensel Warna di zaman Tadika (Motivasi)

Salam buat pembaca budiman yang dirahmati Allah SWT..
 


 Saya ingin berkongsi satu motivasi yang saya masih kenang sampai hari ini. Sewaktu kecil, saya tinggal dengan nenek di kampung. Saya masih ingat hari-hari nenek menghantar saya ke tadika. Masa tu agak susahlah zaman 80'an....yang tak boleh lupa pasal pensel warna...nenek cakap pakai pensel kene jimat-jimat. 

Nenek bagi satu pensel warna je, dia kata guna yang tu dulu....rupanya bila habis satu baru  dia bagi lagi satu warna lain....jadi, lukisan saya kalau warna hijau, semua dalam lukisan warna hijau...rumah, orang, pokok, matahari..semua hijau....kawan yang lain ramai yang ada banyak pensel warna...tapi masa tu sebab kecil kot budak-budak lain tak kisah sangat....begitulah kisahnya sehingga habis satu kotak pensel warna...

Sampai sekarang saya mensyukuri apa-apa rezeki yang ada, sikit cara sikit sebab dari kecil saya sudah diajar bersyukur. Semoga yang baik dikongsi bersama insyaAllah..

 

2 comments:

  1. terdidik ssgt rasanya ni dgn pengalaman raja tu. sangat bernilai pengalaman raja tu. nnti nk crite kt kak long n adik2. rasa nk like byk2 ni...:)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih, yelah sesuai untuk kanak2 sebab mereka selalu guna pensel warna, kadang-kadang pekara kecil boleh memberi impak juga...bagus jugak dikongsi pada kak long n adik2 sambil-sambil mereka mewarna..

    ReplyDelete