Tuesday, January 18, 2011

Panduan Tidur yang betul dan kesannya (Tips Kesihatan)



Salam buat semua pengunjung yang budiman dan dirahmati Allah SWT. Kali ini saya ingin berkongsi mengenai cara tidur yang baik. Cara tidur yang baik adalah apabila tidur dengan mengiringkan badan kesebelah kanan, dimana tangan kanan menyokong kepala. Ini adalah cara tidur seperti yang diajar oleh Rasulullah.

Mengiringkan badan ke kiri semasa tidur boleh menjejaskan sistem pencernaan dan menekan jantung. Ini akan mempengaruhi kemampuan jantung mengepam darah dan menggangu irama degupan jantung yang normal.

Raja Zatimi Raja Putera  18.01.2011

2 comments:

  1. kalau tidur tegak menjejaskan kesihatan jugak ke? huhu.

    ReplyDelete
  2. Dari segi posisi tidur, cara berbaring dengan posisi terlentang adalah kurang sihat. Ini kerana cara demikian akan menekan atau menyesakkan tulang punggung, bahkan ia kadangkala menyebabkan kita ingin ke tandas. Tidur secara menelengkup pula tidak praktis untuk pernafasan. Tidur pada posisi mengiring ke kiri juga akan mengganggu kesihatan kita, kerana menghimpit jantung sehingga peredaran darah tergangga dan mengurangi alirah darah ke otak, jika ini terjadi kita akan mengalami mimpi sedih atau buruk. Posisi tidur yang terbaik adalah mengiring ke kanan atau menghadap kanan.

    Yang saya baru tahu: Tidak elok tidur meniarap kerana ia adalah cara tidur ahli neraka.

    Sumber: http://www.amarrazali.com/archive/2006/06/26/tidur-menurut-islam.html

    ReplyDelete